Τραυματισμοί από καταπόνηση ή υπέρχρηση


Υπάρχουν βασικά δύο είδη τραυματισμών: οι οξείς τραυματισμοί και οι τραυματισμοί από καταπόνηση ή υπέρχρηση. Οι οξείς τραυματισμοί είναι συνήθως το αποτέλεσμα ενός μοναδικού τραυματικού γεγονότος. Συνήθη παραδείγματα είναι το κάταγμα του καρπού, το διάστρεμμα της ποδοκνημικής, το εξάρθρωμα του ώμου και η θλάση των οπίσθιων μηριαίων. Παρότι οι τραυματισμοί από καταπόνηση είναι συνηθέστεροι στον αθλητισμό απ’ ό,τι οι οξείς, δεν γίνονται αντιληπτοί και συνήθως συμβαίνουν με την πάροδο του χρόνου, με αποτέλεσμα να αποτελούν πρόκληση ως προς τη διάγνωση και τη θεραπεία. Είναι συνέπεια επαναλαμβανόμενων μικροτραυματισμών στους τένοντες, τα οστά και τις αρθρώσεις. Συνήθη παραδείγματα είναι η επικονδυλίτιδα, ο «ώμος του κολυμβητή», το γόνατο του δρομέα, το γόνατο του άλτη, η τενοντίτιδα του Αχίλλειου τένοντα και η περιοστίτιδα της κνήμης (shin splints).


Γιατί συμβαίνουν οι τραυματισμοί από καταπόνηση;

Το ανθρώπινο σώμα έχει τεράστια ικανότητα προσαρμογής στη σωματική ένταση. Έχουμε την τάση να θεωρούμε ότι η «ένταση» έχει αρνητικές επιδράσεις στη συναισθηματική μας ευεξία, όμως η σωματική ένταση, η οποία είναι απλώς η άσκηση και οι δραστηριότητές μας είναι ευεργετικές για τα οστά, τους μυς, τους τένοντες και τους συνδέσμους, καθιστώντας τα ισχυρότερα και πιο λειτουργικά. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας μιας εσωτερικής διαδικασίας που ονομάζεται ανάπλαση. Η διαδικασία ανάπλασης περιλαμβάνει τόσο τη δόμηση όσο και την αποδόμηση ιστού. Υπάρχει μια λεπτή ισορροπία μεταξύ των δύο, και εάν η αποδόμηση συμβεί ταχύτερα από τη δόμηση τότε συμβαίνει ένας τραυματισμός από υπέρχρηση.


Ποιοι παράγοντες προκαλούν τραυματισμούς από υπέρχρηση;

Τα λάθη στην προπόνηση είναι το συχνότερο αίτιο των τραυματισμών από υπέρχρηση. Τα λάθη αυτά περιλαμβάνουν μεγάλη αύξηση της έντασης, διάρκειας ή συχνότητας της άσκησης. Οι τραυματισμοί από καταπόνηση συμβαίνουν επίσης και σε άτομα που επιστρέφουν σε ένα άθλημα ή δραστηριότητα μετά από τραυματισμό και προσπαθούν να αναπληρώσουν τον χρόνο που έχει χαθεί, πιέζοντας τον εαυτόν τους να πετύχουν το επίπεδο συμμετοχής που είχαν πριν τον τραυματισμό. Η σωστή τεχνική είναι καθοριστικής σημασίας για την αποφυγή τέτοιων τραυματισμών, καθότι μικρές αλλαγές στο στυλ μπορεί να είναι η αιτία. Για τον λόγο αυτό, προπονητές και καθηγητές φυσικής αγωγής μπορεί να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των επαναλαμβανόμενων τραυματισμών από υπέρχρηση.

Ορισμένα άτομα είναι πιο επιρρεπή από άλλα στους τραυματισμούς από υπέρχρηση. Η ανισορροπία μεταξύ δύναμης και ελαστικότητας γύρω από ορισμένες αρθρώσεις προδιαθέτει τα άτομα σε τραυματισμούς. Η ευθυγράμμιση του σώματος, όπως τα βλαισά γόνατα, η ραιβογωνία, η ανισοσκέλεια, η πλατυποδία και η υποποδία (πολύ μεγάλη καμάρα), επηρεάζουν επίσης τους τραυματισμούς από υπέρχρηση. Πολλοί παρουσιάζουν επίσης αδυναμία συνδέσμων λόγω παλιών τραυματισμών, τραυματισμούς που δεν έχουν αποκατασταθεί πλήρως ή άλλους ανατομικούς παράγοντες.

Άλλοι παράγοντες περιλαμβάνουν τον εξοπλισμό, όπως για παράδειγμα το είδος των υποδημάτων που χρησιμοποιούνται για το τρέξιμο ή για το μπαλέτο και το έδαφος -η σκληρή έναντι της μαλακής επιφάνειας στον αερόβιο χορό ή στο τρέξιμο.


Πώς διαγιγνώσκονται συνήθως οι τραυματισμοί από υπέρχρηση;

Η διάγνωση γίνεται συνήθως μετά τη λήψη πλήρους ιστορικού και κλινικής εξέτασης. Αυτό γίνεται καλύτερα από έναν εξειδικευμένο αθλητίατρο με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και γνώσεις για το συγκεκριμένο άθλημα ή τη δραστηριότητα. Σε ορισμένες περιπτώσεις, απαιτείται ακτινογραφία και μερικές φορές και κάποιες πρόσθετες εξετάσεις όπως σπινθηρογράφημα οστών ή μαγνητική τομογραφία.


Ποια είναι η αντιμετώπισή τους;

Μερικές συμβουλές για την αντιμετώπιση των τραυματισμών από καταπόνηση είναι:

  • Μείωση της έντασης, συχνότητας και διάρκειας της δραστηριότητας
  • Υιοθέτηση δύσκολου/εύκολου προγράμματος προπόνησης και συνδυασμός με άλλες δραστηριότητες προκειμένου να διατηρηθούν τα επίπεδα φυσικής κατάστασης
  • Ενημέρωση για τη σωστή προπόνηση και τεχνική από έναν προπονητή ή εκπαιδευτή
  • Προθέρμανση και αποθεραπεία πριν και μετά την άσκηση
  • Χρήση πάγου μετά από μια δραστηριότητα για ελαφρές μυαλγίες και άλλους πόνους
  • Χρήση αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, εφόσον απαιτείται.

Εάν τα συμπτώματα επιμένουν, ένας ειδικός αθλητίατρος θα είναι σε θέση να δημιουργήσει ένα πιο λεπτομερές πρόγραμμα θεραπείας για τη συγκεκριμένη πάθησή σας. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει πλήρη αναθεώρηση του προπονητικού σας προγράμματος και μια εκτίμηση των παραγόντων προδιάθεσης. Η φυσικοθεραπεία μπορεί επίσης να είναι χρήσιμη.


Μπορούν να αποφευχθούν οι τραυματισμοί από καταπόνηση;

Οι περισσότεροι από τους τραυματισμούς μπορούν να αποφευχθούν με σωστή προπόνηση και κοινή λογική. Μάθετε να ακούτε το σώμα σας. Στην προκειμένη περίπτωση ισχύει το «τα αγαθά κόποις κτώνται». Ο κανόνας του 10% είναι πολύ χρήσιμος προκειμένου να καθορίσετε πώς θα περάσετε στο «επόμενο επίπεδο». Σε γενικές γραμμές, δεν θα πρέπει να αυξήσετε το προπονητικό σας πρόγραμμα ή τη δραστηριότητά σας περισσότερο από 10% την εβδομάδα. Αυτό δίνει στο σώμα σας επαρκή χρόνο για να ανταποκριθεί και να αναρρώσει. Ο κανόνας αυτός ισχύει επίσης και για την αύξηση του ρυθμού ή των χιλιομέτρων στους βαδιστές, καθώς και για την προσθήκη βάρους στα προπονητικά προγράμματα ενδυνάμωσης.

Να θυμάστε πάντοτε ότι η σωστή προθέρμανση και αποθεραπεία πριν και μετά την άσκηση είναι το παν. Η ενσωμάτωση ασκήσεων ενδυνάμωσης, η αύξηση της ευελιξίας και η βελτίωση της σταθερότητας του κορμού θα συμβάλει επίσης στην ελαχιστοποίηση των τραυματισμών από υπέρχρηση.

Αναζητήστε τη γνώμη ειδικού αθλητίατρο ή προπονητή όταν αρχίσετε ένα πρόγραμμα ασκήσεων ή άθλημα για την αποφυγή χρόνιων ή επαναλαμβανόμενων προβλημάτων. Το πρόγραμμα σας μπορεί επίσης να τροποποιηθεί για να διατηρήσετε γενικά ένα καλό επίπεδο φυσικής κατάστασης με ασφαλή τρόπο, ενώ παράλληλα αναρρώνετε από τον τραυματισμό. Θα πρέπει να επιστρέψετε στα γήπεδα μόνον εφόσον σας δοθεί άδεια από έναν επαγγελματία υγείας.


Το παρόν παρέχει μόνο γενικές πληροφορίες οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστούν τη δική σας ορθή κρίση ή τη συμβουλή του γιατρού. 


Γίνε μέλος της Κοινότητας Metropolitan Hospital Connect

connect

get updates